واحدهای اندازه گیری طلا را به طور جداگانه معرفی کنیم

واحدهای اندازه گیری طلا را به طور جداگانه معرفی کنیم

پیش از اینکه واحدهای اندازه گیری طلا را به طور جداگانه معرفی کنیم، لازم است این اندازه‌ها را بشناسید. در زیر، تیتروار این واحدها را نوشته‌ایم تا یک دیدگاه کلی نسبت به آنها داشته باشید و بعد سراغ توضیح و تفسیر هر کدام خواهیم رفت. هر گرم شامل ۱۰۰۰ میلی‌گرم است. هر میلی‌گرم یک سوت است. یعنی هر گرم ۱۰۰۰ سوت است. هر ۴ گرم و ۶۰۸ سوت را یک مثقال می‌گویند. یعنی هر مثقال ۶۰۸/۴ گرم است. هر اونس طلای معمولی برابر با ۲۸ گرم است. هر اونس تروی برابر با ۱۰۳۴۳۱/۳۱ گرم است. واحد وزنی دیگر پوند است که پوند تروی برابر با ۱۲ انس است. پوند معمولی برابر با ۱۶ انس است.


«سوت» کوچک‌ترین واحد اندازه‌ گیری وزن طلاست که به صورت «صوت» هم نوشته می‌شود. در واقع واحد سوت، همان میلی‌گرم است. به این صورت که، هر گرم طلا معادل ۱۰۰۰ سوت است. مهم‌ترین نکته در مورد سوت، نحوه‌ی خواندن آن از روی ترازوی طلافروشی است. وزن‌ها در حسابداری طلا تا دو رقم بعد از ممیز نوشته می‌شوند اما در عرف بازار، وقتی که به صورت شفاهی وزن را می‌خوانند همیشه سه رقم بعد از ممیز در نظر گرفته می‌شود. برای درک بهتر به این مثال توجه کنید: وقتی یک قطعه از مصنوعات طلا را روی ترازوی طلافروشی می‌بینید، عدد نشان داده شده بر روی ترازو مثلاً ۵.۴۵ است. این وزن در اصلاح طلافروشی به این صورت خوانده می‌شود: پنج گرم و چهارصد و پنجاه سوت


یا مثلاً اگر وزن طلا ۱.۲۵ (یک و بیست و پنج صدم) باشد، در اصلاح طلافروشی یک گرم و دویست و پنجاه سوت خوانده می‌شود. گاهی هم ممکن است حتی کلمه‌ی سوت هم و کلمه‌ی گرم هم به کار نرود و عدد را این‌طور بخوانند: یک و دویست و پنجاه. یک مثال دیگر: اگر وزن طلا ۲۳۰.۰۸ باشد (دویست و سی و ۸ صدم) به این صورت خوانده می‌شود: دویست و سی گرم و هشتاد سوت. یا ممکن است دویست و سی و هشتاد خوانده شود. همان‌طور که احتمالاً از مثال‌های بالا متوجه شدید، باید حواستان باشد که همیشه و حتماً سه رقم بعد از ممیز را بخوانید. (۵.۴۵۰) اگر این عدد پنج گرم و چهل و پنج خوانده شود به معنای ۵.۰۴۵ خواهد بود. در این صورت وزن آن قطعه طلا کمتر از آن چیزی که هست، اعلام شده است. اینجاست که اهمیت درست خواندن وزن طلا خودش را نشان می‌دهد.